Оптимизира технологиите от серийното производство за моторния спорт
Те са съперници на пистата, но всъщност са част от едно и също семейство. Общото между състезателните автомобили Audi RS5 DTM, BMW M4 DTM и Mercedes-AMG C 63 DTM е технологията на Bosch. Системата за управление на двигателя от Bosch бие като сърце под капака, а пред погледа на всеки пилот от световноизвестния Германски туристически шампионат DTM има Bosch дисплей на кокпита.
„Компонентите ни управляват прецизно функциите на двигателя и информират водача за статуса на техниката, докато зрителите се наслаждават на вълнуващи автомобилни състезания на най-високо технологично ниво“, сподели д-р Клаус Бьотхер, вицепрезидент на Bosch Motorsport. За DTM партньор като Bosch означава лидерска позиция в технологиите. „Bosch е с нас от самото начало. Доставчикът на технологии и услуги е наш доверен партньор от години“, заяви Валтер Мертес, вицепрезидент маркетинг/спонсоринг на ITR. “Компонентите на състезателните болиди са усъвършенствани от дългогодишния опит на Bosch в моторния спорт.“
Автомобилният спорт и серийните технологии
От старта на новия DTM през 2000 г., състезателните екипи разчитат на технологии от Bosch. Наред със системите за управление на мотора и дисплеите, Bosch доставя и стартерите, генераторите, кабелната система и директното задвижване на чистачките като стандартни компоненти за всеки болид. Системите са разработени специално за моторния спорт в развойния център в Абщат, близо до Хайлброн, Германия. Тук е домът на Bosch Motorsport, специалното направление на Група Bosch за технологии за моторните спортове. За DTM инженерите създадоха изцяло нови система за управление на двигателя, дисплеи и окабеляване.
“Управляващите блокове на двигателя за DTM се различават от тези на серийните автомобили. Ето защо компонентите за DTM са специални продукти, които проектираме ексклузивно и произвеждаме в много малки серии“, каза Бьотхер. Не само хардуерът, но и софтуерът за управление на двигателя от Bosch е разработен специално за автомобилния спорт. С него, в съответствие с регламента, отборите правят индивидуални настройки на редица параметри, като запалването и впръскването, и оценяват информацията от изминатите обиколки.
Стартерите, генераторите и директното задвижване на чистачките на предното стъкло до голяма степен се базират на технологии от серийното производство. Инженерите – специалисти по моторните спортове в Абщат подобряват ефективността на компонентите и повишават устойчивостта им на замърсяване, вибрации, високи температури и влажност. За тази цел те работят в тясно сътрудничество с отделите за прототипи в заводите на Bosch в Германия и по света.
„Що се отнася до компонентите, всеки отбор в DTM печели от предимствата на опита и прецизното и широкомащабно серийно производство на Bosch,” обясни Бьотхер.
115-годишна традиция в моторните спортове
Bosch се гордее с дългогодишни традиции в автомобилния спорт. Първите победи в ралита са на състезанията „Ница – Салон – Ница“ през 1901 г. и “Купата Гордън Бенет“ през 1903 г. В онова далечно време състезателните автомобили на Mercedes, оборудвани с магнетното запалване Bosch, бележат триумф след триумф. Друг велик момент настъпва през 1954 г., когато 2,5-литровият формула болид на Mercedes Benz печели Гран При на Франция с механичния директен бензинов инжекцион на Bosch. Това е триумфалната премиера на тази технология в автомобилния спорт. Няколко години по-късно Porsche 906 за първи път излиза на пистата с безконтактно транзисторно запалване, а малко след това, през 1968 г., в Porsche Bergspyder е и премиерата на експерименталната антиблокираща система ABS.
В началото на 80-те години Bosch комбинира директното бензиново впръскване със системата за запалване и създава електронното управление на двигателя Motronic. То е усъвършенствано за Формула 1, а резултатът е световната титла през 1983 г. за Brabham BMW. От 2001 до 2005 г. всички победители в „24 часа на Льо Ман“ печелят с електронния директен бензинов инжекцион на компанията. От 2006 до 2011 г. всички автомобили, завоювали първото място на „Сиркюи дьо ла Сарт“, са екипирани с common rail системи от Bosch, а през 2012 г. за първи път спечели дизелов хибрид с технология от Bosch Motorsport. „И тогава, и сега, автомобилните ни технологии са успешни дори и в екстремните условия на автомобилния спорт,“ заяви Бьотхер. Ето защо си струва над 100-те инженери-конструктори да продължат да създават иновации.