Отново двубой между двама братя от концерна VW в оспорван сравнителен тест
Звучи особено изкусително, когато от VW предлагат частично електрическия Golf GTE, който със своите 245 к.с. е равен по мощност на GTI, а съответният Seat Leon участва под марката Cupra. Затова – да потегляме!
Тук човек бързо може да изпадне във вътрешно раздвоение: В този сравнителен тест рискуваме да събудим определени очаквания, съобщавайки отделни, сякаш извадени от различни чекмеджета характеристики, но после ще се наложи да попарваме същите тези очаквания. Затова искаме още в началото да съобщим едно нещо: VW Golf GTE не е GTI с други средства. И e-Hybrid версията на Cupra Leon не е и наполовина толкова гореща по завоите, колкото бензиновата с 245 к.с.
Ще поясним това с примера на GTE: Има просто грамадна разлика между допингован двулитров турбомотор, който вдига над издутата си мускулеста гръд 245 к.с. и сравнително слабия 1,4-литров четирицилиндров двигател, изтласкващ над пилешките си гърди 150 к.с., докато една електрическа машина, така да са каже, поема останалата работа и повдига щангата още нагоре с бръмченето на 80-те си киловата. Това, което се получава, не е истинско повдигане от лег – най-вече защото електрическият усилвател участва в натиска само ако батерията а заредена. Свърши ли енергията в акумулатора, електромоторът остава без сили.
Въпреки че в GTI винаги разполагате с 245 к.с., без бензин в кръвообращението си автомобилът не може да измине нито метър. За разлика от него GTE е в състояние да се движи с изключен ДВГ само със силата на електричеството – също както и Cupra e-Hybrid. По нашия нормиран маршрут за измерване на разхода на електромобили моделът на VW измина 56 километра, като, преизчислен, разходът му беше 21,2 кВтч/100 км. Cupra преодоля с тихо бръмчене 54 км със среден разход 20,5 кВтч/100 км. При чистия разход на бензиновите мотори в хибриден режим стойностите са 7,2 към 6,7 л/100 км в полза на VW.
Като стана дума за разходи: Ако приемем, че при годишен пробег от 15 000 км две трети от тях се изминават с чисто електрическа тяга, Leon изразходва средно 1,9 литра бензин и 15,1 кВтч електричество, а Golf – 1,7 литра и 15,7 кВтч.
Малки разлики установихме и при капацитета на акумулаторите, както и при времената за зареждане от стенно устройство. Cupra поема максимум 11,1 кВтч за минимум 3,4 часа, а VW – 11,9 кВтч за 3,7 часа, въпреки идентичните компоненти на задвижването. Дали тази разлика отразява естествените допуски при измерването, или при производството на акумулаторните клетки, не може да бъде изяснено еднозначно.
Различни настройки
По принцип и двата автомобила използват една и съща техника. Под всеки от предните капаци се крият един 1,4-литров бензинов двигател, един електромотор и три съединителя – два за трансмисията, в чийто корпус е разположен електромоторът, и трети, който дава възможност за движение на ток с отцепване от бензиновия мотор. Настройките са леко различни – в модела на VW мощността при чисто електрическо задвижване е 80 кВт, а при Cupra е с пет киловата по-висока.
Така излиза, че Leon би имал леко преимущество при спринта, още повече че тестовият автомобил разчита на гуми с размер 235 в 10-цолов формат, докато GTE е принуден да се задоволи със серийната си 18-цолова гарнитура с размер 225. Не могат да се извлекат обаче предимства от сцеплението на гумената смес с асфалта – защото и двата модела са обути с Bridgestone Potenza.
Все пак както в чисто електрически, така и в хибриден режим GTE се изстрелва от стартовите блокчета с една идея по-мълниеносно от конкурента си – въпреки че и двамата съперници разполагат с еднаква сумарна максимална мощност и един и същ въртящ момент от 400 Нм. Различните стойности вероятно са продукт на различни стратегии за стартов контрол – а може в някаква малка степен да са следствие и от теглото: на нашите редакционни везни Cupra отчете с 26 килограма повече.
Също неголеми, но осезаеми са разликите при поведението на пътя и работата на окачването, като и двата тестови автомобила са оборудвани с адаптивни амортисьори. Моделът на Cupra разполага с тях серийно, а от VW ги предлагат срещу доплащане от 1045 евро (тук и по-нататък става дума за цени в Германия). Това са едни добре вложени пари – понеже дори на лоша пътна настилка Golf предлага много добър комфорт и стоическо сцепление с пътя.
За максимален комфорт
Тук е мястото да съобщим за една хитрост – автомобилът преминава през неравностите по най-плавен начин, когато изберете режим Individual и после от сензорния екран промените характеристиките на амортисьорите, движейки пръст чак до края на нещо като слайдер. Едва тогава окачването на GTE работи максимално ангажирано. Същото впрочем може да се направи и при Leon.
В такъв случай Leon неутрализира вълните по настилката не много по-лошо, но споделя с водача си по-подробна информация за състоянието на пътното платно и от време на време съобщава за по-грубите неравности с известно тропане. То бива усилено от опционалните 19-цолови колела – тук може би по-добри ще са серийните 18-цолови.
Като цяло на второстепенен криволичещ път Leon се усеща като по-жизнен, при влизане в завой осезаемо завърта задната си част, събужда желание да направите още едно кръгче или да предпочетете непланиран обиколен маршрут. В Cupra винаги използвате шанса за някое отклонение, стига навигацията да обещава интересно трасе.
За разлика от испанката Golf гази вълните като параход – непоколебимо и с устрем към целта. Това превръща бързото движение по завоите във възможно най-простото нещо, извършвано сякаш несъзнателно и между другото. По този начин дори дългите преходи извън магистралите се изминават без натоварване и умора. Тук GTE е изцяло Golf, напълно верен на себе си.
Той е такъв, разбира се, и при управлението на функциите. Ние често сме описвали недостатъците на инфо-развлекателната система на сегашното поколение на Golf. И при този тестов автомобил IT софтуерът се зарежда бавно, сензорният екран невинаги реагира незабавно на докосванията. Много от функциите са дълбоко скрити в подменюта – и ако се загубите в тях, не всеки път намирате веднага функция Return, за да се върнете. Същото ни се наложи да установим и при Cupra. Предимство при нея е, че предлага бутони на волана вместо сензорни повърхности. А недостатък – че скоростомерът е разграфен по-наедро, а изображението на картата в системата за навигация е по-бедно откъм детайли.
По-къс спирачен път
Cupra губи точки и поради формата си. Линията на покрива е издържана в спортен стил, което води до по-труден достъп до задната част и по-лош обзор назад. И двете са причина за по-ниска оценка за функционалност. Друг недостатък, който отбелязахме, са стърчащите рогове на 19-цоловите джанти – достатъчно е веднъж да докоснете бордюра и те вече са наранени.
Моделът компенсира това изоставане с по-къс спирачен път; при всички скорости в изпитанията Cupra изпълнява пълното спиране по-бързо от VW, което ѝ носи победа в частта за безопасност. Тук обаче тя не успява да навакса всички точки, които е загубила в разделите за каросерия и комфорт. Така Golf успява, макар и с малко, да спечели при оценките за качества.
Значи, той е победител в сравнителния тест? Не, защото Leon нанася ответен удар в раздела за разходи. В Германия той стартира от доста по-ниска базова цена и е фабрично оборудван с доста неща, които VW предлага срещу доплащане. Освен това и опциите при него са малко по-евтини.
Почти еднаква техника срещу по-ниска цена – да, така е лесно да спечелиш.
Заключение
1. Cupra Leon VZ e-Hybrid (644 точки)
Leon печели с по-привлекателна цена и по-добро оборудване, импонира с чудесен компромис между комфортно возене и спортен характер. А това, че е по-евтин, е видно и от използваните пластмаси.
2. VW Golf GTE (639 точки)
При GTE конструкторите на VW са наблегнали още повече на еластичното и комфортно окачване. Като оставим това настрани, и хибридната версия е преди всичко Golf – със слабости при инфо-развлекателната система и силни страни при полезността във всекидневието.
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт