Зад волана на версията Cross на един от най-елегантните съвременни френски модели
След DS 3, DS 7 и DS 9, DS 4 стана четвъртият модел в асортимента на сравнително младото като възраст подразделение за премиум автомобили на концерна Stellantis. С четири врати, дължина на каросерията 4,40 метра, сравнително голям клиренс от около осемнайсет сантиметра и само с предно задвижване. Технически погледнато, автомобилът е близък родственик с най-новото поколение компактни модели на концерна като последните издания на Peugeot 308 и Opel Astra. Типично за философията на DS, той е се отличава с екстравагантен дизайн, както и сериозна доза финес и лукс в интериора. Специално версията Cross има и някои отличителни детайли, сред които защитните елементи на каросерията и други "приключенски" добавки по екстериора.
Елегантен интериор с ръчно изработени детайли
Ако трябва да определим кой е най-силният коз на DS 4, то според мен това без всяко съмнение е неговото интериорно обзавеждане. По отношение на ергономичната концепция и логиката в управлението на функциите автомобилът напълно логично е много сходен със своите събратя по платформа. Нещото, което отличава вътрешността му, е забележително изисканата атмосфера, която е постигната чрез умело съчетание от предизвикващ сетивата дизайн, внимателно подбрани материали с много високо качество и учудващо голям за ценовия сегмент дял на ръчната изработка. Например само за изработването на тапицерията на всеки от панелите от вътрешната страна на вратите е необходим един час прецизна работа на ръка, обличането на волана в кожа трае дори повече от час. Да, това може да е далеч от шедьоври на бутиковото производство (например изработването на волана при Bentley отнема повече от един работен ден, а общото време, необходимо за направата на дървените апликации в интериора е повече от месец), но е рядко срещано и изключително радващо, заслужаващо всячески адмирации явление в съвременното производство, особено когато става дума за модел, който въпреки внушителната си цена обитава категория, която е далеч под тази на индивидуалните поръчки при BMW, Audi и Mercedes да речем. Подборът от материали е впечатляващ – изобилие от мека естествена кожа, метал, алкантара, карбон и дърво, не по-малко въздействащ е и усетът, с който дизайнерският екип е съчетал цветовете при различните изпълнения на интериора. Темата с ромбоидните форми се експлоатира на множество места и тук, като поне според личните ми разбирания за стил в DS 4 този дизайнерски подход изглежда най-завършено и хармонично в сравнение с останалите модели на марката. Удобството на седалките допълва усещането за лукс и спокойствие. Що се отнася до вътрешния обем, откровено казано това не е силната страна на DS 4 или поне не е аргумент, който би могъл да се изтъкне в негова полза: отпред мястото е достатъчно, отзад – прилично, но не повече от това.
Комфортът преди всичко?
Темата с комфорта на возене винаги е била от особено специално значение за луксозните автомобили от Франция. За радост на техните фенове, DS 4 се предлага с т.нар. Active Scan Suspension – адаптивно окачване, което с помощта на предната камера сканира неравностите по пътя и непрекъснато променя настройките на амортисьорите спрямо ситуацията. При добре поддържани пътища DS 4 демонстрира „онази” френска возия, която хората търсят – тоест отличен комфорт, придружен с леко, но умерено по сила и не неприятно поклащане на каросерията. При преодоляване през по-груби неравности DS 4 губи голяма част от фините си обноски. Така че може да обобщим, че мечтата на носталгиците по миналото, които търсят ненаподобимото усещане от стар Citroen с хидравлична система на окачването, е изпълнено по-скоро отчасти, но не напълно.
Затова пък нямаме никакви забележки към маниерите на задвижването – plug-in хибридният вариант приляга чудесно на комфортната природа на автомобила. Хибридът носи със себе си класическите предимства на своята концепция, а именно възможност за изминаване на 40-50 километра на ток и страхотен акустичен комфорт при шофиране с ниска скорост. Добри впечатления оставя и управляемостта на автомобила, която е приятно чевръста и дава добра обратна връзка за контакта на предните колела с пътя.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
DS 4 е автомобил с ярък характер. Освен с отличителна външност, той може да се похвали със забележително изискано обзаведен интериор с впечатляващ подбор от материали, както и заслужаващ респект дял на ръчната изработка. Комфортът на адаптивното окачване е добър, но не и изключителен. Plug-in хибридното задвижване приляга на спокойния нрав на автомобила, но не нито рекордно икономично, нито впечатлява с изключителна динамика.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Божан Бошнаков, DS Automobiles