Британската компания Everrati отново е избрала ярък класически модел, за да го превърне в електромобил. С динамичните си показатели електрическият вариант дори превъзхожда оригиналния.
След Porsche 964, Ford GT40 Mk2, Land Rover Series IIA за електрическите модификатори от Everrati сякаш не остана непокорен връх. Очевидно е, че британците подбират само икони на автомобилната класика, за да ги преустроят за електрическо задвижване. В това отношение е съвсем логично, че сега е дошъл редът и на Mercedes W113. Германският модел, по-известен като SL „пагода“, сменя шестцилиндровото си сърце с електромотор в комплект със съответстваща едностепенна трансмисия. Електрифицираният роудстър отпразнува своята публична премиера на яхтеното изложение в Монако, което ще продължи до 30 септември 2023 г.
Преди да се възмутим от профанацията на оригинала, нека погледнем данните. Най-мощната версия на класическия модел на Mercedes – 280 SL, с оригиналния си 2,8-литров редови шестцилиндров двигател M 130 разполага със 170 к.с. и максимален въртящ момент от 240 нютонметра. Данните за SL на Everrati: 304 к.с. и максимум 300 нютонметра. Нищо чудно, че електрическата версия ускорява от нула до 60 мили/ч (96,6 км/ч) доста по-бързо от оригинала (под 7,0 вместо 8,8 секунди). „Пагодата“ достига максимална скорост от 200 км/ч както с двигател с вътрешно горене, така и като електромобил.
Достатъчен пробег за приятни излети
Разбира се, собствениците на Everrati са лишени от чудесния механичен, копринен звук на първоначално монтирания бензинов двигател. А дългите пътувания изискват интензивно планиране: според Everrati батерията с капацитет 68 киловатчаса гарантира пробег от над 200 мили, което се равнява на повече от 322 километра. Това със сигурност е достатъчно за едно спокойно неделно пътуване със свален покрив. Особено като се има предвид, че модифицираната „пагода“ може да възстановява енергията при спиране чрез рекуперация – точно както всеки друг електромобил. Теглото и разпределението му ще са близки до тези при оригинала.
Everrati обаче не се ангажира със самото реставриране на SL. За тази цел е привлечена британската компания Hilton & Moss – известни специалисти в областта. Това е близко до ума – в буквалния смисъл: централите на двете фирми се намират само на около два часа път с кола една от друга. Така се открива възможност в бъдеще да бъдат преоборудвани и други класически модели на Mercedes в електромобили.
Отвън трудно го различавате от оригинала
Процесът вероятно ще e близък до пълната ръчна реставрация на една „пагода“, която се разглобява до голо шаси, ремонтира се и се запечатва срещу ръжда за десетилетия употреба. За последващото сглобяване Hilton & Moss използват, където е възможно, реновирани оригинални части. Това обяснява защо визуалният облик остава изключително близък до познатата естетика на SL. Във всеки случай отвън – дори окото на познавач трябва да се задържи няколко секунди по-дълго върху класическия модел, за да го идентифицира като електромобил. Вътре откривате разликите малко по-бързо: Everrati монтира уреди, адаптирани към новото задвижване, но с външен вид, базиран на прототипите.
Everrati предлага своите електрически „пагоди“ на цени, започващи от 295 000 паунда (малко под 340 000 евро). И за онези, които все още са скептични: британците обещават, че преустройството ще е напълно обратимо.
Снимки: Everrati Automotive Ltd