Настоящите WRC автомобили могат да се окажат ненужни през следващия сезон
Мащабната промяна в техническия правилник за сезон 2017 ще отвори сериозна пропаст в йерархията на рали автомобилите. В момента разликата между RC1 (WRC) и RC2 (R5, S2000, RRC, R4 и N4) е достатъчно голяма, за да диференцира ясно двете категории, но и не толкова съществена, че да ги прави качествено различни. Догодина обаче новите WRC автомобили ще са близо с 25% по-мощни, ще разполагат с много по-агресивна аеродинамика, както и с централен диференциал с електронен контрол и ще са на светлинни години пред R5.
Тази пропаст в йерархията може да се запълни от настоящите WRC автомобили, но това означава създаването на още една категория, което на свой ред ще обърка сериозно зрителите, които не следят толкова изкъсо шампионата. Същевременно може да окаже негативен ефект върху R5 класа, който се развива изключително успешно напоследък.
"Искаме ли наистина да създаваме нещо, което е между R5 и WRC автомобилите за 2017”, коментира Ярмо Махонен, WRC мениджърът на ФИА. „Искаме ли да прецакаме R5 автомобилите, като запазим WRC 2016 генерацията. Има толкова много R5 автомобили в момента. Очевидно е, че категорията е успешна.”
„Обсъждаме с производителите какво да правим със старите автомобили. Поисках от тях мнение и до края на месеца ще имаме предложения.”
Махонен е категоричен, че няма конкретно решение за бъдещето на WRC автомобилите и че слуховете, че вече са забранени за сезон 2017, не отговарят на истината.
„Някой ми каза това, казаха ми, че има решение да се забранят, но това не отговаря ни най-малко на истината. Citroen продаде няколко автомобила на PH-Sport, Hyundai има доста, а M-Sport реално изкарва пари с тях. Всички тези тимове обаче продават и R5.”
Другият интересен момент около новите WRC автомобили засяга желанието на ФИА да контролира частните пилоти, които ще могат да ги пилотират. В момента всеки състезател с достатъчно стабилен бюджет може да получи WRC без значение колко е опитен или колко е бърз. Догодина обаче автомобилите ще са много по-трудни за управление и ФИА планира специална система, въз основа на която да решава дали даден частен пилот ще може да се справи с предизвикателството или ще бъде опасен за себе си и за зрителите.