Петнайсетте най-леки и най-тежки спортни модела от тестовете на сп. sport auto
Теглото е враг на спортния автомобил. Масата винаги го натиска към външната страна на завоя и го прави по-малко маневрен. Ние претърсихме банката с данни на сп. sport auto и извлякохме от нея най-леките и най-тежките спортни модели.
Тази тенденция в развитието изобщо не е по вкуса ни. Спортните автомобили стават все по-широки. И за съжаление – все по-тежки. Нека вземем за пример VW Golf GTI, еталон за компактен спортен модел. В първия GTI от 1976 г. 116-те конски сили на 1,6-литровия четирицилиндров мотор трябваше да се справят с малко повече от 800 килограма. 44 години и седем поколения по-късно GTI е с половин тон по-тежък. Някои ще възразят, че в замяна на това най-новият GTI разполага с 245 к.с.
И все пак - факт е, че теглото е естествен враг на спортната машина. Все едно каква мощ се крие под каросерията. Колкото по-високо е теглото, толкова по-тромав е автомобилът. Това е проста физика. Защото един спортен модел трябва да може не само да препуска в права посока, но и да бъде господар на завоите. А не още при първия опит да се отлепи от пистата под въздействието на центробежните сили.
Panamera Turbo S E-Hybrid: 2368 кг!
Има много фактори за увеличаване на теглото. Автомобилите са длъжни да стават все по-сигурни. Производителите ги оборудват все по-богато. Независимо дали за безопасност или за комфорт – с по-дебело тапицирани седалки, електронно регулиране и повече изолационни материали срещу външни шумове. Кабелите и датчиците на електронните системи растат бързо като бурени.
Автомобилите трябва да умеят все повече неща: да спират и да ускоряват самостоятелно в задръствания, да спазват лентата на магистрала, а един ден дори да се движат автономно. Това не означава, че сме против сигурността. Но сигурността и комфортът водят до по-високо тегло.
Освен това, особено напоследък, производителите искат и са длъжни да търсят най-правилните от екологична гледна точка решения. Същевременно една след друга се раждат все по-тежки спортни гемии. Като например Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid. Лимузината с V8 битурбо двигател и електромотор тежи напълно заредена 2368 кг. Тоест с почти 300 килограма повече от Panamera Turbo. За да може една толкова тежка машина да бъде управлявана бързо в завои, е необходима сложна техника на окачването. Като например система за компенсиране на накланянето. Това помага, но качва килограми. Получава се дяволски кръг.
Почти два тона разлика
Списание sport auto претегля всеки автомобил, участващ в тестове. Получените резултати послужиха за основа на тази статия. Ние претърсихме цялата си банка с данни, за да извлечем теглото на спортните автомобили, които сме представили през последните осем години. За отправна точка приехме 1 януари 2012 г. Така съставихме две класации – на 15-те най-леки и на 15-те най-тежки. В ранглистата на леките са представени най-вече радикалните машини за пуристи, като Caterham 620 R, Radical SR3 и KTM X-Bow, както и някои модели от малкия клас.
Спортните автомобили с най-голямо свръхтегло притежават (с едно изключение) най-малко осем цилиндъра. Те са луксозни седани, големи купета или SUV модели. Най-лекият от тях тежи 2154 килограма, най-тежкият – над 2,5 тона. Разликата в теглото между най-лекия сред леките и най-тежкия сред тежките възлиза на 1906 килограма. Това отговаря на теглото на един Aston Martin DB11 с V12 битурбомотор.
В нашата фотогалерия ви показваме най-леките и най-тежките спортни автомобили, които списание sport auto е тествало от 2012 г. до днес. Важно е да се отбележи, че всички участници са били реално претеглени. С пълен резервоар и всички работни течности. Тоест, напълно заредени и готови за път. Не сме използвали данни на производителите.
Най-леките и най-тежките 15: Тегло на спортните автомобили
(Стойности, измерени от сп. sport auto от 1.1.2012 до 31.3.2020 г.)
Спортен автомобил |
Тегло |
Най-леките |
|
1. Caterham 620 R 2.0 |
602 кг |
2. Radical SR3 SL |
765 кг |
3. KTM X-Bow GT |
883 кг |
4. Lotus Elise S Club Racer |
932 кг |
5. Suzuki Swift Sport 1.4 Boosterjet |
976 кг |
6. Lotus 3-Eleven |
979 кг |
7. VW Up 1.0 GTI |
1010 кг |
8. Alfa Romeo 4C |
1015 кг |
9. Renault Twingo Energy TCe 110 |
1028 кг |
10. Mazda MX-5 G 132 |
1042 кг |
11. Suzuki Swift Sport 1.6 |
1060 кг |
12. Renault Twingo 1.6 16V 130 |
1108 кг |
13. Alpine A110 |
1114 кг |
14. Abarth 595 Pista |
1115 кг |
15. Lotus Exige 380 Cup |
1121 кг |
Най-тежките |
|
1. Bentley Bentayga Speed W12 |
2508 кг |
2. Bentley Continental GT Speed Cabrio 6.0 W12 4WD |
2504 кг |
3. Audi SQ7 4.0 TDI Quattro |
2479 кг |
4. BMW X6 M |
2373 кг |
5. Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid |
2370 кг |
6. BMW X5 M |
2340 кг |
7. Bentley Continental GT Coupé 4.0 V8 S 4WD |
2324 кг |
8. Porsche Cayenne Turbo S |
2291 кг |
9. BMW M760Li xDrive |
2278 кг |
10. Tesla Model S P100D 4x4 |
2275 кг |
11. Porsche Cayenne Turbo |
2257 кг |
12. Lamborghini Urus |
2256 кг |
13. Audi RS 6 Avant 4.0 TFSI Quattro |
2185 кг |
14. Mercedes-AMG S 63 L 4Matic+ |
2184 кг |
15. Audi RS 7 Sportback 4.0 TFSI Quattro |
2154 кг |
|
|
Текст: Андреас Хаупт