Тест на новото поколение на един от най-продаваните SUV модели на Mercedes
Mercedes GLC e SUV модел, който си спечели солидна популярност благодарение на съчетанието от добър комфорт, солидно качество и пъргава управляемост. Дали новото му издание ще продължи развитието в правилната посока?
За да не стават грешки – това тук е новото GLC. Не фейслифт на старото поколение, а напълно ново издание. Казваме това поради две причини – първо защото във времената на унифициране на платформи вече нищо не е каквото беше и второ, защото новият модел поразително прилича на стария. Дамите и господата в Унтертюркхайм очевидно са решили да бъдат сдържани при разработването на дизайна на новата генерация на GLC. Всъщност причината за тази предазливост не е трудна за разгадаване – това е най-продаваният модел на марката в Германия след С-класата. A-, B-, E-класата и GLB остават назад в класацията. На други пазари класацията изглежда различно, но GLC почти навсякъде е сред шампионите по продадени бройки.
Точно заради това, за да не бъде публиката неприятно изненадана от нещо, новото GLC изглежда като… ами като GLC. Което е прекрасна новина на фона на нароилите електромобили, претендиращи за оригиналност в дизайна. Подчертавам – претендиращи за оригиналност, а не притежаващи такава.
Новото поколение на модела носи вътрешнофирмено означение X254 и буквално бъка от електроника. Всички версии разполагат с двойно предаване и 48-волтова технология мек хибрид, а изборът включва plug-in хибриди, дизелови и бензинови двигатели. За теста на модела Mercedes изпрати най-мощния бензинов мек хибрид (300 4Matic), който серийно се комбинира с AMG Line оптичен пакет и започва от малко под 120 000 лева. За сравнение, базовият GLC 200 с 204 к.с. струва108 000 лева, а най-достъпният дизел (220 d, 197 к.с., 440 Нм) стартира от почти 113 000 лева. Казано накратко – както и да го погледнем, моделът е скъп.
Време е да потегляме. Първото, което прави впечатление при излизане от паркинга, е дългият и добре видим преден капак. Не е като в класически G-модел, но в ерата на безкрайните табла и невидимите предници е някак освежаващо. Следващият интересен момент е колко маневрен е всъщност този дълъг 4,72 метра SUV. Тайната е позната още от C-класата и се нарича управление на задните колела. Те могат да завиват с до 4,5 градуса обратно на предните колела, което скъсява радиуса на обратен завой с 90 сантиметра до фантастичните за подобен автомобил 10,9 Meter. При скорост над 60 км/ч задните колела започват да завиват в същата посока, в която поемат предните, което подобрява стабилността при висока скорост.
Учудващо е да се установи колко жив се чувства този почти двутонен SUV на пътища с много завои – кормилното управление на GLC работи много фино, като същевременно поведението на автомобила е съвършено спокойно. Последното изречение сигурно звучи малко като извадено от прес информацията за модела, но е факт. Друга добра инвестиция наред със завиващите задни колела са пневматичното окачване (Airmatic) и адаптивните амортисьори. С всички тези технологии големият SUV гарантира оптимална стабилност и отлична возия, макар че поклащането при преминаване през дълги неравности няма да бъде по вкуса на всеки. Стандартният пътен просвет на GLC е 17 см, но пневматичното окачване дава възможност той да се увеличи с 15 милиметра.
M 254
Добре настроената ходова част е нещо чудесно сама по себе си, но не е достатъчна за да изведе модела на върха сред SUV моделите от среден клас. Качествата на задвижването също са много важни. А задвижването в конкретния случай си го бива. Двулитровият бензинов мотор разполага с въртящ момент от 400 Нм при 2000 оборота в минута, а към това следва да прибавим и 17-киловатов стартер-генератор, който благодарение на своите 200 Нм осигурява на масивния SUV неочаквано енергичен старт.
Това се потвърждава и от измерванията (0–100 км/ч: 6,4 сек), отлични времена за междинни ускорения и подобаваща динамика на магистрала. Моделът обаче е добър и в друго: спокойното придвижване. При по-уравновенес стил на каране и при слабо натоварване GLC често оставя своя ДВГ да работи в режим на реене. Преходът между различните типове задвижване се случва практически неусетно. Деветстепенният автоматик също рядко напомня за себе си, което от своя страна значи, че работи добре. Средният разход в теста отчете 9,0 л/100 км. За голям и тежък автомобил с двойно предаване и бензинов двигател това е добра стойност. Единственото, с което моторът с означение M 254 определено не можа на ни спечели, е грубият му и определено непривлекателен звук при по-високи обороти. Това е нещо, което включващият се в спортен режим звуков генератор компенсира само отчасти.
Уют на борда
Тестовият автомобил умело успява да демонстрира лукс. Да вземем за пример дървените повърхности, покритата с блестящо черно широка и висока централна конзола или пък удобните предни седалки – тук можете да откриете много от това, което човек очаква в един Mercedes. Инфо-развлекателната система MBUX с навигация, безжично свързване със смартфон (Apple Car- play/Android Auto) и гласов асистент е серийна още от най-базовото оборудване. Същото важи за големия тъчскрийн на средната конзола и блестящо изпълнените дигитални контролни прибори с различни изгледи.
По отношение на интуитивността и удобството при управлението на функциите обаче германският SUV не е съвсем лишен от недостатъци. Доста от функциите са скрити в различни менюта и подменюта, а откриването им отнема време и отвлича вниманието от шофирането, нишата за индуктивно зареждане на смартфон е трудно достъпна, а сензорните полета на волана са абсолютно неприемливо решение, особено по време на движение – ако искате да свършите нещо конкретно с тях, то обикновено не се получава, но за затова пък често ги докосвате без да искате, със съответните последици.
Сериозни товарни възможности
GLC се представя като отличен превозвач на товари. Нисък праг на товарене, голям обем на багажника (620 до 1680 литра), висок полезен товар, Cargo позиция на разделената на три задна облегалка и отлично проектирано двойно дъно на товарния отсек. Единственото, което липсва тук, е възможност за регулиране на задните седалки.
Произвежданият в Бремен SUV блести по отношение на системите за сигурност – броят на асистентите е внушителен, работата на повечето от тях е безупречна. Приятна изненада е умението на GLC да използва рекуперацията като метод за намаляване на скоростта преди намесата на класическото механично спиране. Когато нещата станат сериозни, спирачките отново не ни разочароват – Mercedes отбелязва спирачен път 100–0 км/ч от едва 33,7 метра. Това не бива да ни изненадва, все пак спирачките са Mercedes-AMG. И като сме се заговорили за привлекателните опции на борда на автомобила, трябва да споменем страхотно ефективните акустични стъкла, които са част от пакета
AMG Line plus Premium.
150 000 лева и нагоре
Дотук всичко звучи почти чудесно, само че има своята цена, при това солена. За да разполага с всички описани „благини”, цената на GLC се покачва доста над 150 000 лева. Нека не забравяме, че включително и някои основни функции като адаптивен темпомат и Head-up дисплей се доплащат. Освен това количеството твърди пластмаси е доста по-голямо, отколкото предполага внушителната цена. Скърцането на редица интериорни елементи също не приляга на нивото на такъв автомобил. Дали тези дреболии ще попречат на пазарния успех на новото поколение на модела. Силно се съмняваме – той твърде добре се вписва в съвременните вкусове и тенденции.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Въпреки високата си цена, моделът финишира с резултат над 600 точки – това е впечатляващо постижение. Сред най-важните му предимства са високото ниво на комфорт при пътуване, обширното вътрешно пространство, усещането за лукс и отлично проектираното товарно отделение. За съжаление, от Mercedes са икономисали от гледна точка на материали и изработка.
Текст: Божан Бошнаков, Михаел фон Майдел
Снимки: Ахим Хартман