Макар и с 18 см по-дълъг, Golf II изобщо не се възприема като нещо ново. Прогресът е повече в техниката, отколкото във външния вид. Прочетете оригиналния тест на Golf II 1.8 GL от auto motor und sport, бр. 19 от 1983 г.
Ако Макдоналдс сметнеше, че днес е нужно да се подобри „биг мак”, всъщност би могло да става дума само за съдържанието на най-успешното кюфте в света – така или иначе няма много какво да се промени във формата му. Изглежда, съображенията на VW при обсъждането на наследника на Golf са били много подобни. Имаше наистина един доста закръглен експериментален автомобил, имаше и проект на Джорджо Джуджаро, но имаше и скица от фирмения дизайнер Херберт Шефер, която – било то поради съзнателна далновидност, или поради липса на въображение – се основава изцяло на фигурата на предишния бестселър.
Golf II е с 18 сантиметра по-дълъг от своя предшественик.
Новият Golf изглежда като стария
Въпреки че Golf стана по-голям и по-солиден, едно нещо бие на очи: във VW отново са стигнали до заключението, че има форми, които не могат да бъдат подобрени. Всъщност едва втори поглед към новия автомобил ни разкрива, че нито една ламарина от каросерията му не е идентична с някоя от стария Golf – факт е, че тестовият автомобил на auto motor und sport не беше разпознат почти от никой минувач като модела, от кояйто в голяма степен зависи бъдещето на концерна VW.
Тази незабележимост може да бъде както недостатък, така и предимство; във всеки случай каросерията на Golf е с добри пропорции и на практика няма за какво да бъде критикувана. Например тя е станала значително по-аеродинамична: коефициент на обтекаемост от само 0,34 е съвсем приличен - особено ако не е заплатен с недостатъците, от които страдат някои автомобили, проектирани изцяло за оптимална аеродинамика. Стъклата продължават да са сравнително изправени, поради което нагряването от слънчевите лъчи не е проблем.
Във всеки случай не става осезаемо по-топло, отколкото в предшественика – за това се грижи новоразработената вентилационна система, която вече има отвори в средата на арматурното табло и осигурява обилен въздушен поток. Добри неща могат да се очакват и в обратната посока: въпреки че зимното шофиране с Golf все още предстои, вече може да се каже, че отоплението, което се управлява лесно, произвежда топъл въздух малко след стартирането на студения двигател.
Почти идеално четливи уреди и прегледно арматурно табло.
Почти перфектно: бели стрелки на черен фон
Арматурното табло и лостовете за управление ще ви накарат веднага да се почувствате като у дома си в новия Golf. И тук Volkswagen e устоял на изкушението да предложи нещо авангардно; не може да става и дума за електронни джунджурии. Само предлаганият допълнително в комбинация с оборотомер часовник е с дигитални показания; другите индикатори остават много консервативни и са толкова лесни за разчитане, че човек трябва да се чуди дали обикновените бели стрелки на черен фон не представляват върха на развитието в тази област. Всички лостове за управление също могат да бъдат намерени веднага; превключвателите са станали по-големи и са удобно разположени на таблото близо до волана. Интегрираните в тях контролни светлинки обаче са твърде миниатюрни и почти не се виждат на дневна светлина.
Останалите предупредителни светлини са, както и преди, под формата на светодиоди и не могат да останат незабелязани; друго подобрение спрямо предходния модел е това, че светещата точка, сигнализираща за включени дълги светлини, е оцветена в синьо вместо в жълто. И накрая, в Golf не липсва място за съхранение на по-дребни вещи, тъй като освен жабката има открити места за съхранение под таблото и във вратите.
По-голямата каросерия осигурява повече място на задните седалки и в багажника.
По-голяма каросерия с повече място
Най-важната характеристика на новия Golf е по-голямата му каросерия, елиминираща два недостатъка на стария модел: недостатъчното място за коленете пред задните седалки и малкия багажник. Golf II е значително по-голям – толкова, че може да бъде поставен наравно с пълноценните автомобили от средния клас. Във всеки случай пътниците отзад вече не са принудени да се примиряват с факта, че са получили по-лошите седалки. Напротив, наличното пространство остава достатъчно голямо дори когато – без да се съобразяват с пътниците от задната седалка – отпред удобно се настанят високи хора. Не липсва и място за главите и дори моделът с две врати няма проблеми с качването отзад благодарение на по-големите врати.
Багажникът, който вече е с вместимост от 336 литра по стандарта на VDA, е достатъчен за багажа на четирима души; благодарение на гладките си повърхности той е лесен и за зареждане. Разбира се, облегалката на задната седалка може да се сгъва – при тествания модел GL тя освен това е разделена, което създава допълнителни варианти. Под багажното отделение е ъгловатият пластмасов резервоар, чиято форма първоначално ви кара да предположите, че поема последните литри гориво само с тежък натиск. Но всъщност Golf се пълни безпроблемно догоре и когато пистолетът на бензиновата колонка се изключи, можете да му налеете още литър.
Много удобни седалки
Има няколко неща, заслужаващи споменаване – например седалките, които са много удобни, лесно се регулират и осигуряват добра странична опора. Може да се желае малко по-голямо разстояние между двете предни кресла; доста голямо пространство се губи между седалките и опорите за лакти, а водачът докосва краката на пътника до себе си при превключване на скоростите. Независимо от това в Golf се седи много добре – сравнително нависоко, но това е от полза за видимостта. Обзорът напред е идеален, а отзад широките задни колони не пречат толкова много, колкото бихте си помислили – поне при версията с две врати.
Като цяло каросерията, подобно на тази на стария Golf, създава нови стандарти, въпреки че дизайнът ѝ не изглежда чак толкова нов. Напредъкът е в детайлите, при които е запазено изпитаното – в това число, за щастие, внимателната изработка. На това не може да се възрази: въпреки че тестовият автомобил беше предсериен, по него нямаше дефекти. Няма съмнение, че роботите в новата зала 54, където каросерията на Golf се произвежда напълно автоматично, вършат работата си дори по-добре от квалифицирани работници. За съжаление, тези помощници също бяха инструктирани да поставят аварийно резервно колело в гнездото за резервни колела и това със сигурност не е напредък. Пълноценно резервно колело се доставя само срещу допълнително заплащане (75 до 250 марки в зависимост от размера на гумата) и е една от най-разумните от многобройните предлагани екстри. Има много други неща, без които спокойно можете, защото дори базовото оборудване, поне за тествания модел GL, е толкова пълно, че нищо важно не липсва.
Сервоусилвателят на кормилната уредба не е абсолютно необходим, Golf се управлява прецизно.
Излишен сервоусилвател
Излишен е дори сервоусилвателят на волана, който можете да получите за цели 1102 марки. Може да е полезна екстра, ако поръчате широки гуми с височина на страничната част 60 процента или ако изберете тежкия турбодизелов двигател, но не е необходимо за модела със 75 к.с., тъй като дори при маневриране нормалното кормилно управление работи с поносими усилия; при шофиране в завой е толкова лесно, че бицепсите се натоварват минимално.
При това кормилната уредба е достатъчно директна и много прецизна, което доставя удоволствие при шофиране по завои. По-големите габарити и увеличеното в сравнение с предшественика тегло са почти незабележими; Golf все още е пъргав и лесен за управление автомобил, който е приятен за шофиране.
И има образцово поведение на пътя – почти неутрално в завои с много лека тенденция към недозавиване. Дори в остри завои, които се преминават бързо и със съответно високи задвижващи сили на предния мост, Golf не се устремява направо; освен това влиянието на задвижването върху кормилното управление остава толкова слабо, че водачът почти не го забелязва. Действително няма нищо, което да разклати добрия нрав на този нов Volkswagen: той приема максималния полезен товар точно толкова спокойно, колкото и значителните промени в натоварването, например ако трябва да намалите или дори да спрете в бързо преминаван завой. Реакцията към това е толкова безобидна, че наистина не изисква никакви особени шофьорски умения - в екстремни случаи е достатъчно съвсем леко намаляване на ъгъла на завиване.
Golf II се държи на пътя съвсем добродушно, дори смяната на натоварването не изважда от равновесие ходовата част.
Уверена ходова част, добри спирачки
И накрая, спирачките, които са оборудвани с накладки без азбест, също допринасят за цялостното високо ниво на безопасност при шофиране; auto motor und sport ги тества обстойно при пътуване през планински проходи. Те изискват само малък натиск върху педала, лесни са за дозиране и дори при екстремно натоварване действието им отслабва съвсем леко. Фактът, че ходовата част на новия Golf е успешна по всички показатели, се потвърждава и от комфорта на окачването, който е ненадминат в този клас. Не е използвана подчертано мека настройка, но този VW може да се справи с всякакви неравности по пътя, без да предава неприятни сътресения към пътниците. Той превъзходно поглъща по-специално дългите вълни, но също така майсторски овладява малките неравности по пътната настилка; напречните фуги на магистралата се абсорбират, без предният мост да се разтърсва забележимо. Към това се добавя забележително добрият комфорт на возене – като цяло е ясно, че Golf и тук, както и при каросерията, е достигнал ниво, което би подхождало добре за множество по-големи автомобили от средния клас.
Има прогрес и по отношение на двигателя, тъй като предишният 1,5-литров мотор със 70 к.с., най-търсен сред клиентите на Golf, отстъпва място на нова 1,6-литрова версия, което стана възможно чрез разширяване на диаметъра на цилиндъра и удължаване на хода на буталото. Този четирицилиндров двигател доставя 75 к.с. (55 кВт) при 5000 об./мин – достатъчно, за да изпревари отчетливо предишната версия със 70 к.с. – поне на магистрала. Разбира се, това се дължи и на подобрената аеродинамика - така или иначе тестовият автомобил достигна скорост от 165 км/ч, което беше с 2 км/ч под официалната заводска спецификация, но все пак демонстрира на какво биха могли да са способни малките и неособено мощни модели.
Скоростна кутия 4+E с икономична предавка
Доброто ускорение допринася също и за това, че при Golf със 75 к.с. едва ли някой ще има желание за повече мощност. Същевременно по-важна е подчертаната еластичност на новия 1,6-литров двигател. Той тегли прилично дори при ниски обороти и е толкова мощен като цяло, че дори при леки стръмнини по магистралата не сте принудени да превключвате на четвърта предавка от дългата пета на скоростната кутия 4+E, която се предлага срещу допълнително заплащане. Фактът, че при движение на икономичната степен с по-ниско предавателно число се достигат само 158 вместо 165 км/ч, на практика не е важен – по-неприятно е, че тези 158 км/ч означават диапазон на оборотите, в който двигателят клони към бучащи честоти.
При по-високи обороти моторът отново става забележимо по-тих. Като цяло обаче предимствата на дългата пета надделяват – все пак тя допринася за това Golf да се задоволява с малко гориво дори при бързо шофиране по магистрала. Средният разход е само 9,1 л/100 км; максималният разход при почти постоянно използване на цялата мощност беше 11 л/100 км. В комбинация с 55-литровия резервоар това води до задоволителен автономен пробег. Напълно нова характеристика на този 1,6-литров двигател, който въпреки гореспоменатата склонност към бучене между 4000 и 4500 оборота в минута трябва да се причисли към особено равномерно и тихо работещите четирицилиндрови мотори, е карбураторът с регулиращ шибър Pierburg 2 E, който спира подаването на гориво при движение без газ и по този начин допринася за похвално ниския разход.
Карбуратор с проблеми при студен старт
Все още има малки недостатъци в тази смесообразуваща система: ако при движение без газ подаването на гориво е изключено и се включи отново при около 1200 об./мин, се получава леко придръпване и минимално движение на педала на газта, с което трябва да се свикне. Освен това автоматичният стартов режим на карбуратора в тестовия автомобил търпи критика: след студен старт двигателят често угасваше отново, не поемаше добре газта и беше склонен към сътресения. Разбира се, подобни дреболии едва ли могат да развалят доброто цялостно впечатление, което прави новият Golf – щеше да е почти чудо, ако на пазара беше излязъл конструиран изцяло наново автомобил без никакви недостатъци.
Заключение
Търсенето на дефекти е подобно на прословутото търсене на игла в купа сено; като цяло обаче можем да потвърдим, че Volkswagen е създал убедителна концепция. Това означава добри перспективи за следващите години – ако обществото приеме, че един нов Golf изглежда точно като Golf.
Текст: Гьоц Лайрер
Снимки: Ханс Петер Зойферт