Британската компания Prospeed е преустроила Toyota Hilux в триосен противопожарен автомобил. Неговата специалност е гасенето на пожари в електрически автомобили.
Prospeed от Йорк, Англия, е специализирана в преоборудването и аксесоарите за високопроходими автомобили. Сравнително нов проект е преустройството на пикапа Toyota Hilux в автомобил с три оси. Това обаче не се прави – както много други подобни преустройства за 6x6, – за да могат неприлично богати хора да се покажат по градските булеварди, а поради простия технически принцип: три моста носят повече товар от два.
Преустройството на Hilux в 6x6 има за цел да бъде увеличен значително полезният товар, като същевременно се запазят – с изключение на дължината – компактните в сравнение с камион основни размери. Prospeed вече представи едно получено в резултат приложение – специален противопожарен автомобил, който освен за обичайните цели е особено подходящ и за използване при пожари, свързани с акумулатори на електрически автомобили. Това е така, защото малката височина от 1,85 м позволява на специализираната машина, наречена Hiload 6x6, да влиза и в подземни гаражи, където повечето пожарни автомобили са принудени да спират пред входа.
Удължен с 1,2 метра
При преустройството на Hilux в Hiload хората от Prospeed са удължили рамата на автомобила зад кабината с 1,2 м и са добавили носещи елементи за втория твърд заден мост. И двата задни моста са преобразувани за пневматично окачване с регулиране на височината, докато оригиналната Toyota Hilux е със задни листови ресори. По този начин дължината на автомобила се увеличава до 6,3 метра, а междуосието между предния и най-задния мост – до 4,3 метра. Теглото без товар е 2,6 тона.
Prospeed използва за задвижване на трите моста допълнителна разпределителна кутия, закрепена с фланци зад оригиналната разпределителна кутия. Тя има два изхода за карданните валове към двата задни моста и е оборудвана с блокаж на диференциала, за да фиксира, ако е необходимо, задвижващата сила към задните мостове. При нормална работа се задвижват предният и най-задният мост; с натискане на бутон в кабината средният мост може да се включи за задвижване 6x6. В двата задни моста са инсталирани и ръчно включвани блокировки на диференциалите.
Иновативна противопожарна техника
Значително е нараснала не само дължината, но и полезният товар, който в Hiload е утроен в сравнение с Hilux. С полезен товар от три тона Hiload може да се справи с тежко противопожарно оборудване. Това създава предпоставка за резервоар за вода за гасене на пожари с вместимост 1200 литра, така че противопожарната атака да може да се извърши независимо от местното водоснабдяване.
За конкретното преоборудване на Hiload 6x6 в електрически противопожарен автомобил Prospeed работи съвместно с чешката компания Atenta. Те инсталират системата "Coldcut Cobra" на шведския производител Cold Cut Systems. Първоначално системата е разработена за гасене на пожари от вън, за да се избегне необходимостта от влизане в горящи помещения и да се сведе до минимум опасността за пожарникарите. Технологията на "Coldcut Cobra" се състои в прорязване на външните прегради с вода под много високо налягане и след това доставяне на водата за гасене директно до огнището на пожара.
В бъдеще електрическите автомобили ще занимават пожарните служби все по-често поради все по-широкото си разпространение.
Това работи и с акумулаторните пакети в електромобилите, за да може „изпушилите“ клетки в тях да бъдат достигнати директно с вода за гасене, тъй като външната обвивка на акумулаторната батерия лесно се пробива с пожарогасителното „копие“ Coldcut. Системата е и много икономична в сравнение с обикновените пожарогасителни атаки, като използва само до 60 литра вода в минута. Следователно водата, превозвана в Hiload 6x6, е достатъчна за поне 20 минути гасене на пожар.
Снимки: TechnikProfi, Atenta Czech, Prospeed, Пожарна служба Ландек, RiskExperts/Saft, Пожарна служба Ройтлинген, Tesla, Mercedes-Benz