Зад волана на най-новото попълнение в продуктовата гама на френската марка
Renault Austral е на гребена на „Новата вълна“ във френската марка, която демонстрира нови и по-високи амбиции – да бъде еталон в използването на чиста енергия, влагането на иновативни технологии и предлагането на услуги от най-високо ниво. Всички варианти за задвижване са комбинирани – два с бензинови двигатели и с 48- или 12-волтови батерии (тип мек хибрид) и един с нова, по-мощна и по-ефективна система E-Tech Full Hybrid.
Компактните кросоувъри завладяха както градовете, така и пътищата и магистралите, особено в Европа. Новият SUV модел на Renault смело се хвърля в най-бурно растящия С-сегмент. В яката конкуренция на нашия континент все още най-важен от всички автомобилни хормони за привличане си остава дизайнът.
Austral възбужда сетивата
Тук навярно очаквате да започна да ви омайвам с приказки за „изваяни мускулести форми“, „изразителни линии“, „атлетичен силует“ и др. Всъщност, погледнат от разстояние, автомобилът привлича именно с липсата на екстравагантности. Но в същото време някак деликатно дава усещане за сила, здравина и характер с перфектни за семеен кросоувър баланс и пропорции – висок е малко над 1,60, дълъг е 4 метра и половина и широк малко над 1,80. Големите колела (до 20 инча), добрият просвет (180 мм), защитните кори и протекторите отстрани пък са елементи на чистокръвен SUV. Междуосието е 2,67 м, което осигурява добър вътрешен обем, здравина и стабилност при движение. Стойката му е леко наклонена напред, а покривът плавно се снижава назад и продължава в ненатрапчив спойлер. Въздушните отвори в предната броня допълват ефективния дизайн за прецизна аеродинамика. Всичко това загатва за добри динамични възможности, без да смущава елегантния профил. 100% LED светлини с микрооптична технология и динамични мигачи, като предните фарове са със 7 отделни модула за най-прецизно насочване на лъча. Казаното дотук описва модела като сериозен универсален боец в С-сегмента с балансиран микс от качества, характерни за едно наистина елегантно семейно SUV.
Добрите впечатления не свършват дотук. Отблизо приятните изненади продължават. Равномерните и тесни фуги подсказват изненадващо прецизна изработка. Новото голямо лого е с покритие от матиран сатениран хром. Докато приближавате автомобила, светлините ви приветстват с приятна анимация. А отворите ли вратата, в уютното купе ще ви поздравят включено амбиентно осветление, огромният екран и звуков сигнал. И наистина ще се усъмните дали не сте сбъркали колата с някоя от висшия клас.
В Austral за първи път се появява и още едно ново, ексклузивно ниво на оборудване – Esprit Alpine, отличаващо автомобила както отвън, така и в купето, с повече спортен стил, върхови технологии, елегантност и лукс.
Семеен автомобил с премиум интериор
Сядам на комфортна шофьорска седалка. До мен е удобна висока централна „летяща“ конзола, в която е интегрирано индукционно зарядно устройство за смартфон. Воланът е с леко квадратна форма за по-добра видимост напред. Не само към пътя, но и към най-впечатляващото – огромния цветен екран OpenR, който съчетава в един блок цифровия дисплей на арматурното табло с мултимедийния на централната конзола. И двата са с диагонали над 12 инча, а когато добавим и над 9 инча head-up дисплей, общата им площ доближава 1000 см2. Алуминиево-силикатното закалено стъкло тип Gorilla Glass e устойчиво на драскотини и удари и се адаптира спрямо моментната осветеност в купето. Можем да избираме между четири изгледа на инструменталния панел. А интерфейсът на мултимедийната система OpenR Link може да бъде персонализиран като смартфон и да се управлява точно по същия начин. Възможно е да се създават профили на потребител и да се персонализира дисплеят на екрана OpenR с уиджети, за да се осигури на всеки пряк достъп до любимите му функции. Всеки потребителски акаунт позволява да настроим личен профил, за да персонализираме автомобила, да поддържаме автоматична Bluetooth връзка със смартфона си, да имаме бърз достъп до любимите си радиостанции и др. Профилът на всеки потребител може да бъде свързан и с личен Google акаунт за още по-богато преживяване. Вградени са и Google услуги и приложения.
Интериорът не е само супертехнологичен. Материалите и покритията са много добри и всичко е пипнато „по френски“. Но освен за качество, говорим и за функционалност и практичност. Цялата задна седалка, тип „пейка“, е плъзгаща се, с ход 16 см. При варианта с най-голямата батерия багажникът логично е най-малък, но въпреки това обемът му е 430 л. Ако седалките се плъзнат максимално напред, той става 555 л, а при свалени облегалки разполагаме с впечатляващите 1455 л.
Нови архитектура и задвижване – нови нива на ефективност
Austral е първият модел, който се възползва от предимствата на новата платформа CMF-CD на Алианса. Проектирана за различни типове хибридизация, тя дава възможност за вграждане на иновативни електрифицирани силови агрегати за максимална ефективност, които са част от масивната електрификация на гамата Renault. Първата степен на хибридизация е въплътена в Mild Hybrid 12V със 140 и 160 к.с. и се основава на 4-цилиндров 1,3-литров бензинов двигател с турбокомпресор и директно впръскване, подпомаган от стартер-генератор и 12V литиево-йонна батерия. След него идва Mild Hybrid Advanced 48V със 130 к.с. Той съчетава нов 1,2-литров 3-цилиндров бензинов агрегат с турбокомпресор с 48-волтова литиево-йонна батерия и стартер-генератор. Последният подпомага двигателя с вътрешно горене във фазите, които изискват най-много енергия – при стартиране или ускоряване. Освен това позволява на новия Austral да постигне най-добрите в класа разход на гориво и CO2 емисии (5,2 л/100 км и 118 г/км). Това го превръща в истинска алтернатива на дизела – ефективността му е съпоставима с разхода на гориво на най-модерните дизелови двигатели и дава до 20% по-малък разход от еквивалентен нехибриден двигател.
Безспорно, звездата в гамата е E-Tech Full Hybrid, който имах възможността да тествам. Над 200 са заявките за патенти от френския производител, свързани с тази иновативна система. Технологията чудесно съчетава двигателя с вътрешно горене с две електрически машини. По-малкият стартер-генератор осигурява стартирането, смяната на предавките и зареждането на батерията. Бензиновият двигател е нов, 1,2-литров с 3 цилиндъра и турбокомпресор и има мощност 200 коня и 205 Нм въртящ момент. С него са свързани по-мощен втори електромотор с голям въртящ момент (50 кВт и 205 Нм) и литиево-йонна батерия с по-голям капацитет (1,7 кВтч / 400 волта). Скоростната кутия включва 7 предавки (2 за електрически режим и 5 за хибриден). Ето резултатите: стартирането е винаги в 100% електрически режим, тихо и с незабавно наличен въртящ момент; няма спад на въртящия момент и няма прекъсвания по време на ускорението; двигателят с вътрешно горене винаги работи в своя оптимален режим. А ускорението от 80 до 120 км/ч става само за 5,9 секунди при варианта с мощност 200 к.с. (предлага се и версия със 160 к.с.)
Рекуперацията се активира автоматично по време на намаляване на скоростта или спиране, като хем дозарежда литиево-йонната батерия, хем оптимизира разхода на гориво. До степен, че 80% от шофирането в града може да е изцяло в електрически режим и да спестяваме до 40% от разхода на гориво в сравнение със стандартен ДВГ в градски цикъл, без да променяме навиците си. С перата от двете страни на волана коригираме предавките и интензитета на спиране. Това E-Tech Full Hybrid задвижване ни осигурява едни от най-ниските разходи на гориво и CO2 емисии за SUV модели на пазара (4,5 л/100 км и 102 гр CO2/км).
Технологии за повече сигурност и лекота
Благодарение на специално проектираното окачване и кормилно управление Austral ми предложи истинско удоволствие от шофирането из планинските масиви близо до Мадрид, стигащи до над 2000 метра надморска височина. Третото поколение на системата на Renault за управление на 4-те колела 4CONTROL Advanced съчетава многораменното окачване на задния мост с кормилно управление на четирите колела. Кормилният механизъм на задната ос реагира на данни от системата за сервоуправление и електронната система за контрол на стабилността. В зависимост от ситуацията той позволява малки корекции на посоката на задните колела с до пет градуса за уникален баланс между пътно поведение, комфорт и стабилност при всякакви условия. С 4CONTROL Advanced диаметърът на завой на този SUV е по-малък, отколкото при някои градски автомобили – 10,1 метра.
За системата MULTI-SENSE Advanced на волана вече има специален бутон, за да е още по-лесен изборът на режим на управление измежду предварително програмираните Eco, Comfort и Sport. При четвъртия – Perso – можем да конфигурираме 13 параметъра, за да адаптираме колата към своите предпочитания. Настройките се отнасят както към усещанията при шофиране (чувствителност на волана, отзивчивост на двигателя и шасито), така и за атмосферата в купето (амбиентно осветление, температура, дисплей и цвят на инструменталния панел). Пакетът Extended Grip предлага и два допълнителни режима - Snow и All roads. Водачът може да превключва между режимите по всяко време, включително с гласова команда чрез Google асистента.
32 са системите за подпомагане на водача на новия Austral и те са разделени в три категории: шофиране, паркиране и безопасност. Създадени да осигуряват максимален комфорт при шофиране, те също така позволяват да се поддържа контрол при всякакви обстоятелства за гарантиране на безопасността на пътниците в автомобила и на другите участници в движението.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Чисто новото Renault Austral се очертава като важен играч в C-SUV сегмента в Европа. Семеен практичен и ефективен автомобил с прецизен дизайн и премиум интериор. И освен това екипиран с куп полезни, проактивни и интелигентни технологии, които дават високо ниво на комфорт, безопасност и удоволствие от пътуването.
Текст: Борислав Цаков
Снимки: Renault