Тест на най-новия модел на американския производител на електромобили
Официално Model Y на Tesla все още не се продава в Европа. Ние обаче шофирахме една американска версия на компактния електрически SUV модел и измерихме неговите възможности.
Пръцкане по желание – ако някой автор на софтуер за германска автомобилна фирма беше предложил такава точка в менюто, вероятно щеше да бъде заточен вечно да програмира отопления за седалки. В новия Model Y – както и в други модели на Tesla – той обаче си свети в подменюто и при подаване на мигач кара автомобила да издава характерен звук. Добър пример за това, че в Пало Алто нямат особено желание да плуват по течението на конвенционалното автомобилно конструиране.
Но нека първо си позволим да хвърлим един поглед към електромобила, боядисан в цвят Red Multi Coat. Въпреки че по германските пътища все още е по-рядко явление от Bugatti Chiron, той ще ви се стори добре познат, понеже Model Y изглежда като надут с помпа Model 3: с 18 сантиметра по-висок, с шест сантиметра по-дълъг и със седем сантиметра по-широк. Нарастването на всички размери според Tesla би трябвало да осигурява с десет процента по-голям вътрешен обем, отколкото в близкородствения седан.
Все пак новият компактен SUV споделя с Model 3 две трети от компонентите си, при което арматурното табло със своя изчистен широкоекранен чар е почти точно копие на неговото. Като следствие от това управлението на функциите е аналогично: при навигацията, музиката и зареждането – интуитивно и лесно; при класическите функции, като осветление, бордкомпютър и т.н. – усложнено и понякога отвличащо вниманието поради управлението само през менюта. Скритият в тавана бутон за аварийните мигачи също е възприет от седана.
0–100 км/ч: 4,1 секунди
По същество това важи и за силовия тракт с двойно предаване на Model Y. Шофираната от нас версия Performance демонстрира на хартия същата готовност за драг рейсинг като по-малкия си брат – 3,7 секунди от нула до 100 км/ч. За да може тежащият почти два тона компактен SUV модел да постигне подобни присъщи на суперспортен автомобил стойности, той се нуждае от мощност и сцепление. За това колко точно е голяма мощността, можем само да правим обосновани предположения – понеже след избухналия в миналото юридически спор около реалната мощ на един Model S официални данни вече не се съобщават.
В добавка към това при електромобилите често съществува голямо несъответствие между постоянна и кратковременна мощност. Tesla си позволява да подава за кратко много силен ток към своите мотори, затова можем да говорим със сигурност за над 450 к.с. По всяка вероятност асинхронният преден двигател отдава 147 кВт, а синхронният с постоянен магнит на задния мост – 211 кВт, което прави общо 487 к.с. За сцеплението се грижат 21-цолови колела с гуми Pirelli P Zero, високото тегло и особено бързата при електромобилите система за предотвратяване на буксуването. Дали всичко това върши работа?
Ами... да! Добре дошли в типичния за Tesla спектакъл на ускоряването с трудно поемане на въздух, удар по тила и всички останали подробности. Без осезаемо забавяне между натискането на педала и потеглянето в спортен режим Y се изстрелва напред и след един миг на сдържаност се устремява още по-яростно към стоте километра в час. С това още на равнище усещане Model Y прави на пух и прах всички усилия за ускоряване на конкурентните електрически SUV модели.
Обективно новият член на семейството не успява да достигне заводските данни, което не е необичайно за Tesla, но има само второстепенно значение. При нашето измерване на летището в Мендиг силите на машината стигнаха за 4,1 секунди, докато Audi e-tron S се нуждае от 4,5 секунди. По-важно в случая е, че Model Y не се затруднява да задейства многократно този катапулт с неотслабваща сила: 4,1 – 4,1 – 4,1 – 4,3 – 4,1 секунди е поредицата от измерени времена при пет последователни спринта от 0 до 100 км/ч. Така че проблемите с прегряването, от които страдаха някои ранни модели на Tesla, тук очевидно вече са решени. Официално максималната скорост е 241 км/ч – с 61 км/ч по-висока, отколкото при Mercedes EQC и всички нови автомобили Volvo.
400 км се изминават спокойно
Що се отнася до автономния пробег, версията Performance е на първо място в класа си и според стандарта WLTP изминава с едно зареждане 480 км, като измерването става на изпитателен стенд при средна скорост 46,6 км/ч и изключен климатик. В нашия тест на пробега ние включихме климатичната система при външна температура около 20 градуса и на тестовия полигон в Мендиг изминахме с американския модел 60-километрова отсечка с променлива скорост от 50 до 130 км/ч, като средната беше над 70 км/ч.
При това съгласно бордкомпютъра Model Y изразходваше само около 19 кВтч/100 км, като всички стойности под 20 кВтч се смятат за отлични в този клас. Зарядът на акумулатора, чийто нетен капацитет е вероятно 75 кВтч, а брутният – над 80 кВтч (за съжаление, тук също липсват заводски данни) при такъв разход би стигнал за около 400 км. Така и с електромобил може да се пътешества без проблеми.
Особено в бъдеще, когато новите V3 суперчарджъри ще позволяват зареждане на постоянен ток с до 250 кВт. Тогава ще са необходими само около 20 минути, за да бъдат запълнени акумулаторите до 80 процента от капацитета си. През зимата с помощта на икономична термопомпа вместо обикновени отоплителни елементи Model Y би трябвало да не губи толкова голям процент от пробега си като останалата част от флотилията на Tesla. С превъзходната си аеродинамика (Cх = 0,23 в оптимално изпълнение) електрическият американец може да поддържа висока постоянна скорост с нисък разход и така да изминава дълги разстояния. Големите колебания в скоростта обаче подяждат осезаемо километровия потенциал.
В замяна на това автомобилът побира много повече от Model 3. Докато главно високите хора и онези, които носят шапка, имат основание да се радват на по-голямото пространство над главите в интериора, зад задния капак се разкрива малка товарна катедрала. В шофираната от нас конфигурация с пет места – по желание може да са седем – при сгънати задни седалки са на разположение 1900 литра максимален обем. Тук може да се вмести и доста обемист багаж, а двойният под разкрива допълнителни възможности. Към всичко това се прибавя и т.нар. „фрънк” – типичният за марката Front Trunk (преден багажник) – в който чудесно може да се приберат всички джаджи, свързани със зареждането. Предимствата на чисто електрическия автомобил по отношение на превоза на багаж са наистина огромни.
А как стоят нещата с изработката? Този Model Y във всеки случай не е пример за добре изпипана работа: Електрическото регулиране на шофьорската седалка е повредено, по кожата се появяват вълни, облегалките на задните седалки са със значителна разлика във височината, задното крило е хлабаво, облицовките с мокет се отделят от основата, а на повечето места в каросерията частите не се съединяват чисто. Това, за съжаление, потвърждава отрицателните отзиви на мнозина американски купувачи на Model Y. Остава надеждата, че произведените в Германия екземпляри ще бъдат сглобени по-добре.
При шофиране версията Performance се държи спортно чевръсто, вярна на името си. Благодарение на ниския си център на тежестта тя снове по завоите изключително пъргаво за един двутонен автомобил, клати се малко повече от Model 3 и с директната си, донякъде лишена от усещане за пътя кормилна уредба доставя много повече удоволствие зад волана от мнозинството SUV модели. За съжаление, това става за сметка на комфорта. Обусловеното от ниската за SUV каросерия стегнато окачване с къс ход, както и спортните гуми, отпечатват в доста нефилтриран вид дупките и напречните фуги върху задните ви части. В това отношение много от конкурентите се справят по-добре.
При цялото ни възхищение от превъзходните способности на електрическото задвижване на Model Y щеше да е наистина чудесно, ако в сферата на изработката, комфорта и управлението на функциите конструкторите от Tesla бяха плували по течението, а не срещу него.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
По отношение на динамиката, икономичността, пробега и вътрешния простор Model Y показва на конкурентите как би трябвало да се движи един съвременен електрически автомобил. Това за пореден път ще изпълни с въодушевление не само симпатизантите на Tesla. Но дори ако феновете приемат недобрата изработка с повдигане на рамене, критично настроените клиенти, едва ли ще са във възторг от нея.
Текст: Александер Блох
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт