Компактният ван на базата на Focus не желае да бъде банален превозвач, а залага на привлекателен дизайн и чевръста управляемост.
Компактният ван Ford C-Max, наричан отначало Focus, не принадлежеше към най-просторните представители на класа си, особено в първото си поколение (2003 – 2010). За разлика например от VW Touran той разполага със само два реда самостоятелни седалки, като средната може да се сгъва, а двете външни да се плъзгат косо назад. Товарният обем, който варира между 460 и 1620 литра, също не е нещо особено.
Двигател: Предимство на Ford C-Max е богатата гама от двигатели. В допълнение към различните бензинови и дизелови агрегати от 2008 г. нататък моделът можеше да бъде поръчан и с уредба за работа с пропан-бутан. За основа служеше двулитровият бензинов мотор със 107 к.с. От декември 2010 г. във второто поколение намират приложение Ecoboost моторите с директно впръскване и турбопълнене – отначало с работен обем от 1,6 л и 150/182 к.с. На пазара за употребявани автомобили все още не играе значителна роля предлаганият от септември 2012 г. енергичен еднолитров трицилиндров мотор със 101/125 к.с.
Каросерия: Освен Ford C-Max второто поколение на модела включва и по-дългия Grand C-Max с плъзгащи се задни врати и трети ред седалки (екстра). Но и двата варианта не предлагат добър обзор на каросерията.
Изработка: Нивото на качеството свидетелства за стремеж към икономии. Например използваните в големи количества пластмаси не създават впечатление за особено добро качество и освен това се надраскват лесно. В техническо отношение обаче ванът не създава трудности дори и на преклонна възраст. Единствено окачването на колелата трябва да бъде подложено на по-внимателна проверка преди покупката.
Безопасност: Още в базовата си версия Ford C-Max има добро оборудване за безопасност и блести с издръжливи спирачки. Кормилната уредба с електрически сервоусилвател импонира с добра прецизност и обратна връзка с пътя.
Ходова част: Най-динамичният от вановете дължи чевръстата си управляемост на сполучлива настройка на ходовата част, както и на системата Torque Vectoring Control, която насочва по-голяма част от въртящия момент към задвижваното колело с по-добро сцепление и така осигурява повече стабилност.
Кой двигател ви препоръчваме
Ford C-Max е предпочитан преди всичко в дизелов вариант – защо е така, демонстрира с добрата си динамика още 1.6 TDCi с 90 к.с. Той охотно набира обороти и тегли мощно напред, но звучи малко невъзпитано. Доста по-тихо и още по-ангажирано изпълнява задълженията си двулитровият TDCi със 136 к.с. Който все пак предпочита бензиновите мотори, ще бъде доволен и от енергичния 1,6-литров агрегат (100 к.с.). Като средство срещу растящите цени на горивата може да бъде окачествена и развиващата 107 к.с. версия на пропан-бутан, чийто допълнителен резервоар побира 55 литра.
Кой тип каросерия да изберете
–
От коя година да е моделът
За онези, които редовно транспортират най-малко трима пътници на задните места, от края на 2010 г. се предлага седемместният (по желание) Grand C-Max. Той притежава и плъзгащи се задни врати, с почти шест сантиметра по-голяма височина и с 14 см по-дълго междуосие, което се отразява положително върху комфорта на окачването.
Кое ниво на оборудване е подходящо
Всичко съществено се предлага още с базовата версия Ambiente с шест въздушни възглавници, аудиосистема, бордкомпютър, ESP, регулиращ се на височина и дълбочина волан и три (в Grand C-Max пет) самостоятелни седалки в задната част, които могат да се сгъват и да се изваждат. Базовото оборудване обаче се комбинира само с най-слабия мотор.
Каква е цената
Предлагането на петгодишни дизелови модели с по-малко от 100 000 км пробег започва от около 8000 евро, цените за бензиновите версии стартират от около 10 000 евро. Разходите за поддръжка са сравнително високи.
Колко е надежден
Ford C-Max е отличник във всички категории. В някои от тях той е значително по-добър от средното ниво и до пределна възраст не причинява на притежателите си никакви сериозни грижи. Проявяващите се неизправности са най-вече в резултат от износване. Преди покупката обаче трябва да се прегледат добре елементите от окачването на колелата.
Честота на повредите
Категория 1 до 50 000 км
(по-добре от средното ниво)
Категория 2 до 50 000 - 100 000 км
(по-добре от средното ниво)
Категория 3 до 100 000 - 150 000 км
(по-добре от средното ниво)
Индекс на Dekra за повредите*
По-добре или на средното ниво от всички проверени автомобили