Тест на един модел на Peugeot, който комбинира качествата на няколко автомобилни категории
В същността си новият модел 408 представлява удължена с 32 см версия на 308. Автомобилът се позиционира в средния клас и се самоопределя като кросоувър. Време е да проверим какво може версията plug-in хибрид с 225 к.с.
SUV вълната не спира да залива автомобилната индустрия, а ако даден нов модел не се опитва да бъде част от тази категория, то все по-често той се опитва да бъде класифициран като кросоувър. Нещо като SUV, но не съвсем. Или пък политкоректен SUV, ако повече ви харесва. Такъв пример е и Peugeot 408. От Peugeot поетично описват линията на този свой модел като Fastback силует – което обаче не ни помага особено да обясним точно какво представлява удълженият с 32 сантиметра дериват на 308.
Пропорциите на автомобила са по-мускулести в сравнение с кросоувър-хечбека Polestar 2, но същевременно не са толкова внушителни, колкото на SUV-Coupé модели като Mercedes GLC Coupé или BMW X4 например. 408 е един вид ниша в нишата, кръстоска между различни кръстоски. Увеличеният клиренс и небоядисаната задна броня създават известна доза приключенски дух.
Голямата радиаторна решетка е решена в типичния за новите модели на марката стил, а радарите са елегантно скрити зад лъвската емблема. По отношение на задвижването също няма изненади – тук всичко е почти напълно аналогично с 308. Дългият 4,69 метра 408 има скромна двигателна гама, състояща се от базов трицилиндров бензинов мотор със 131 к.с. и два plug-in хибридни варианта със 180 и 225 к.с., като мощността тук варира в зависимост от конските сили на 1,6-литровия четирицилиндров турбоагрегат: съответно 150 и 180 к.с. В теста участва най-мощният вариант, при това с върхово оборудване GT. Цената? Над 100 000 лева с допълнително оборудване.
Хибридна мощ
Специално за 408 Plug-In Hybrid 225 e-EAT8 направихме още две допълнителни диаграми на мощността, които изготвихме след съвместни измервания с MAHA GmbH. Мощността на електромотора почти напълно отговаря на обещаните 81 кВт, благодарение на което динамиката в градски условия е съвсем задоволителна: 50 км/ч се развиват за 4,1 секунди на ток, доста неприятни са обаче прекъсванията на тягата при пълно ускорение в електрически режим, които се усещат при 30 км/ч, а след това и при приблизително 60 и 90 км/ч. 45-те километра електрически пробег също не са постижение за пример, същото важи и за високия разход от 25,8 кВтч/100 км, който отчете в теста 408. С празна акумулаторна батерия автомобилът определено не е шампион по икономия: средната консумация в такива условия се покачва до 8,0 л/100 км. Интересно е да се отбележи, че измерената хибридна системна мощност възлиза на цели 248 к.с. при обещани от производителя 225 к.с. – ако трябва да бъдем съвсем откровени, този плюс е трудно осезаем във всекидневието. Електромоторът допринася за добрата тяга, но да говорим за енергично ускорение би било силно преувеличено, особено при изчерпване на заряда на батерията.
Иначе максималната скорост достига 233 км/ч, а преходите между двата типа задвижване са като цяло хармонични. Данните за динамичните показатели отговарят на очакванията от един plug-in хибрид с 225 к.с., но не ги надхвърлят. И за пореден път измерванията ни доказват, че съпоставим като мощност автомобил, задвижван изцяло от ДВГ, е значително по-динамичен, още повече че не се влияе от това дали и колко заряд има в акумулаторната батерия. Май няма и много смисъл да изтъкваме, че средният разход на гориво също е на практика същия…
Трансмисията донякъде помрачава удоволствието от шофирането
Принципно 408 разполага с достатъчно резерви от мощ, за да бъде шофиран динамично в завоите. Автомобилът има добри резерви за по-спортен стил на каране, макар накланянето на каросерията му да е с една идея по-силно от очакваното. Системата ESP работи отлично, усещането от кормилното управление е леко синтетично, но все пак добро. Всъщност почти всичко в тази насока щеше да бъде чудесно, ако не беше осемстепенният автоматик: той работи съвсем прилично при нормално каране, но поради някакви озадачаващи причини спортният му режим се държи като почти абсурдно настроен еко модус. Накратко – ако търсите спортни изживявания, най-добре ги потърсете другаде. А как се представят спирачките? Всъщност - отлично: спирачният път е 35 метра от100 км/ч, както със студени, така и със загрети спирачки.
Като цяло комфортът е по-силна дисциплина на 408, макар че и тук има някои компромиси. Позицията на удобно оформените и приятно тапицирани седалки е чудесна – стига да успеете да се справите с положението на малкия 350-милиметров волан, който сам по себе си не е никак лош, но има отвратителният навик да прави всичко възможно да не виждате нищо или почти нищо от приборното табло.
Возията с 19-цолови колела е доста комфортна, неравностите се преодоляват без излишни сътресения и разклащания на каросерията.
Приятно впечатлени останахме и от озвучителната система Focal, както и от масажната функция на предните седалки. Панорамният покрив също е симпатична подробност. Видимостта при маневриране назад е силно ограничена, но камерите в голяма степен компенсират този недостатък. Задна чистачка липсва, а отпред пръскачките за челното стъкло са интегрирани в рамената на чистачките.
Интериорът не може да се оплаче от липса на различен вид портове и контакти – налице са четири USB-C и два 12-волтови изхода, един от които е разположен в побиращия 471 литра багажник. Жабката е голяма, останалите места за предмети са по-скоро достатъчни, отколкото изобилни.
Като сериозен ергономичен недостатък трябва да отбележим обстоятелството, че климатикът се управлява от сензорен екран, а подгряването на седалките е майсторски скрито в подменю на системата. Затова пък Apple CarPlay и Android Auto работят безпроблемно, същото се отнася и за командването на адаптивния темпомат.
i-Toggles: добра идея, но…
Малкият тъчстрийн под основния екран разполага с конфигурируеми полета. Това принципно е полезно, тъй като така наречените i-Toggles могат да се управляват сравнително надеждно и по време на шофиране. Само че, някой би ли ни обяснил, защо тук можем да конфигурираме например управление на подгряването на волана, но не и на седалките? Куп други менюта и често използвани функции също не позволяват да бъдат конфигурирани по такъв начин. По този начин добавената стойност на иначе добрата идея отива в небитието – точно както споменахме че се случва и с необяснимите настройки на спортния режим на трансмисията.
В заключение можем да кажем, че удълженият дериват на 308 обича на първо място спокойното и неангажиращо придвижване. Оценките от теста го определят като един добре направен, но доста скъп за съдържанието си автомобил.
ОЦЕНКА
Наред с добрия комфорт, хармонично настроено хибридно задвижване и реално използваем електрически режим за града, 408 може да се похвали също със сигурно пътно поведение и екстравагантен интериор. Електрическият пробег не е особено впечатляващ, в управлението на функциите има слабости, спортният режим на трансмисията е незадоволителен.
Текст: Божан Бошнаков, Томас Хелманцик
Снимки: Ахим Хартман